חדשות

לתקן את הגן: חוקרים אמריקאים פיתחו שיטה יעילה לתיקון ולעריכת דנ"א

Nature מדווח על טכניקה חדשה לעריכת גנים עם פוטנציאל לתקן עד 89% מהפגמים הגנטיים הגורמים למחלות, ביניהן טיי-זקס ואנמיה חרמשית

תיקון גנטי. אילוסטרציה

צוות מכון ברוד (Broad Institute) של MIT ואוניברסיטת הרווארד בארה"ב פיתח שיטה חדשה לעריכת גנים עם פוטנציאל לתקן עד 89% מהפגמים הגנטיים הגורמים למחלות שונות, ביניהן אנמיה חרמשית וטיי-זקס. כך דיווח שלשום (ב') הצוות האמריקאי לכתב העת Nature.

השיטה החדשה שפותחה מכונה "עריכה ראשונית" (Prime Editing) והיא מבוססת על טכניקת עריכת הגנים המוכרת CRISPR אך היא מדויקת וורסטילית יותר, ולפי הערכת מפתחיה גם יעילה משום שביכולתה "לכתוב את המידע הגנטי החדש באתר דנ"א ספציפי".

בדיווח נמסר כי כשני שלישים מהווריאנטים הגנטיים של בני אדם קשורים במחלות עקב מוטציה שעבר גן יחיד, כך שבשיטה החדישה ניתן פוטנציאלית לתקן את הגן הפגום. מדובר ביכולת להעביר רצף גנטי ערוך מחדש ליעד דנ"א מסוים אחר או להחליף את מיקומם של אזורי דנ"א שלמים מבלי לפגוע בהם.

בדיווח שעליו גם נמסר בכתבת CNN צוין כי בשיטה החדישה שפותחה נעשה תיקון ישיר של גן פגום ספציפי, שעקב מוטציה שעבר אחראי לאנמיה חרמשית (Sickle Cell Anemia) והודות לעריכה מחדש הרצף הגנטי חזר למצב נורמלי ובהמשך גם סולקו ארבעה בסיסי דנ"א מיותרים שאחראים למחלת טיי-זקס.

נושאים קשורים:  דנא,  תיקון גנטי,  אנמיה חרמשית,  טיי-זקס,  גן פגום,  חדשות
תגובות

שוב מופיע המקור ללא פרטים מלאים. ד"ר גוטספלד

אנונימי/ת
24.10.2019, 11:43

יש לינק למקור בנייצ'ר - מופיע בפסקה הראשונה של הדיווח בכחול . יש ללחוץ