מחקרים

יעילות ובטיחות הטיפול עם חלב פרה אפוי לאלרגיה לחלב בקרב צעירים

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי לחלב פרה יתרונות לטיפול באלרגיה לחלב פרה בקרב ילדים וצעירים

חלב (צילום: אילוסטרציה)
חלב (צילום: אילוסטרציה)

אלרגיה לחלב פרה הינה האלרגיה הנפוצה ביותר למזון בקרב ילדים וצעירים. לאלרגיה זו טרם נמצא טיפול. מחקרים עדכניים הראו כי שימוש באימונותרפיה נמצא יעיל לטיפול באלרגיה זו, עם זאת טיפול זה הדגים תופעות לוואי רבות.

במחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת The Journal of Allergy and Clinical Immunology, ביקשו החוקרים להעריך את הבטיחות והיעילות של טיפול עם אימונותרפיה פומית המבוססת על חלב אפוי (Baked Milk Oral Immunotherapy – BMOIT).

המחקר בוצע במתכונת כפולת סמיות. הנבדקים (בני 3-18 שנים) חולקו באופן אקראי לקבוצת BMOIT ולקבוצת האינבו. הטיפול נבדק לאורך 12 חודשים. כעבור תקופת זמן זו, בוצעה הערכה ליעילות הטיפול בכל אחת מהקבוצות. נוסף לכך, בוצעה הערכה לבטיחות, איכות חיים ומאפיינים מכאניסטיים.

מתוצאות המחקר עלה כי לאחר 12 חודשים 15 (73%) מנבדקי קבוצת BMOIT הגיעו ל-primary end point עם סבילות לטיפול במינון של 4,044 מ"ג חלבון אשר מקורו בחלב אפוי. בקבוצת האינבו 0 מתוך 15 (0%) הנבדקים הגיעו לנקודה זו. חציון המינון המקסימלי הנסבל וחציון השינוי במינון המקסימלי הנסבל יחסית למצב הבסיס היו גבוהים באופן מובהק בקרב קבוצת BMOIT, וזאת בהשוואה לקבוצת האינבו (עם חציוני מינון נסבל מקסימלי של 4044 מ"ג אל מול 144 מ"ג, p = 0.001, ועם חציוני שינוי מינון מקסימלי נסבל יחסית למצב הבסיס של 3,900 מ"ג אל מול 0 מ"ג, p = 0.0001). אמנם, נצפו תגובות תלויות מינון אך ב-95% התגובות היו קלות בלבד. באף אחת מהקבוצות לא הודגם שינוי מובהק ביחס למצב הבסיס של נוגדני IgE כנגד חלב פרה וכנגד Beta-Lactoglobulin. בקרב קבוצת ה-BMOIT הודגמה עליה מובהקת בנוגדנים כנגד חלב פרה מסוג IgG-4 יחד עם ירידה מובהקת בנוגדנים מסוג IgE כנגד casein. בנוסף לכך, קרובי הילדים הנבדקים העידו על השפעה משמעותית על איכות החיים. מובהקות בנושא זה הודגמה אך ורק בנושא של השפעה רגשית ונמצאה חזקה יותר בקרב קבוצת האינבו. רוב הילדים והצעירים בקרב קבוצת ה-BMOIT העידו על שיפור שכזה לפחות בנושא אחד.

תוצאות מחקר זה הדגימו כי טיפול עם BMOIT מהווה טיפול עם סבילות טובה ומשרה רמה משמעותית של דסנסיטיזציה, וזאת לאחר 12 חודשי טיפול.

מקור:

Dantzer J, Dunlop J, Psoter KJ, Keet C, Wood R. Efficacy and safety of baked milk oral immunotherapy in children with severe milk allergy: A randomized, double-blind, placebo-controlled phase 2 trial. J Allergy Clin Immunol. 2022 Apr;149(4):1383-1391.e17. doi: 10.1016/j.jaci.2021.10.023. Epub 2021 Nov 2. PMID: 34740607.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אלרגיה לחלב,  דסנסיטיזציה,  אלרגיה בילדים
תגובות