חדשות

"רופאים במלר"ד יעבדו משמרות של 12-9 שעות ולא בתורנויות 24 שעות"

בעוד בתחילת השבוע נרשם שיא פניות לחדרי המיון בישראל, מתריע פרופ' מיכאל דרשר, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה דחופה: "המלר"דים בישראל לא בנויים להעניק טיפול מיטבי לפונים", אך יש בפיו גם בשורה

חדר מיון (צילום: יונתן בלום)
חדר מיון. צילום אילוסטרציה: יונתן בלום

"רופאים במלר"ד יעבדו משמרות של 12-9 שעות ולא כפי שנהוג כיום – תורנויות של 24 שעות", כך הבטיח השבוע פרופ מיכאל דרשר, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה דחופה ומנהל מלר"ד בילינסון, בהודעה לעיתונות.

בתחילת השבוע (א') נשבר שיא הפניות לחדרי המיון והמלר"דים בישראל – 8,000 פניות ביום אחד. בממוצע נרשמים בחדרי המיון שלושה מיליון ביקורים בשנה.

פרופ' דרשר אמר כי "המלר"דים בארץ מהווים חוליה עיקרית בטיפול הרפואי באוכלוסיית מדינת ישראל.  במלר"ד כל אחד נבדק – ללא קביעת תור מראש, ללא הגבלת פונים והמקום פתוח ומאויש 24/7. מצבים מסכני חיים כמו שבץ, התקף לב ותאונות בוודאי, אבל גם כל בעיה דחופה קטנה כגדולה בכל שעה". אולם לדבריו, "למרבה הצער, השיטה בה מנוהלים רוב המלר"דים בארץ לא בנויה להעניק טיפול מירבי ושירותי לפונים – גם בימים פחות עמוסים, על אחת כמה וכמה בימי שיא של קרוב ל-8,000 פניות ביום כפי שראינו באחרונה.

"כיום, ברוב המלר"דים בארץ וברוב שעות היממה פונה המגיע למלר"ד יפגוש רופא צעיר שאינו מתמחה ברפואה דחופה ובשל מציאות זו חלק מהמלר"דים עדיין מחולקים לצד 'כירורגי' או 'פנימי', אלא שחולים ובעיות רפואיות לא נחלקים בקלות בצורה מלאכותית כזו.

"מטופל שמגיע עם בעיה דחופה לבית החולים בכל שעה אמור – על פי סטנדרטים בינלאומיים – לקבל טיפול על ידי רופא/ה שמתמחה ברפואה דחופה. זהו תנאי ליכולת של המערכת לטפל גם במטופל הבודד בצורה יעילה ושירותית וגם בציבור שלם. כאשר האוכלוסיה מזדקנת ומספר הביקורים גדל, דרישות הטיפול העדכני עולות. לשמחתנו, הקביעה הזו כבר מקובלת במשרד הבריאות וזו גם עמדתה של ההסתדרות הרפואית".

לדברי דרשר, לפני כשנה, כחלק מוועדה עליונה של הר"י שעסקה בבתי חולים ובכלל זה בקיצור תורנויות המתמחים, נקבע בנוגע למלר"דים, בין היתר, כי מחלקות לרפואה דחופה בישראל צריכות להיות מאוישות על ידי צוות רפואי אורגני של רופאים המתמחים ברפואה דחופה באופן שהמלר"ד הסטנדרטי יהפוך למחלקה אחודה ולכל חולה יוקצה רופא של רפואה דחופה שמנהל את המקרה.

"ועדת יישום של הר"י ושל האיגוד הישראלי לרפואה דחופה", ציין דרשר, "השלימה בימים אלה את עבודתה ופירטה אבני דרך ומסלולים להשיג את השיפורים האלה במלר"דים בישראל. כאשר יסתיימו תהליכים אלה, בשיתוף פעולה של כל הגורמים הנדרשים לעניין, תהיה בשורה גדולה לתושבי ישראל שיזדקקו לטיפול במלר"ד".

נושאים קשורים:  מלר"ד,  חדר מיון,  דרשר,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
06.10.2022, 17:15

כמות הפעמים ששמעתי על גורמים בהר"י שאומרים שוועדה X השלימה בימים אלה את עבודתה...
בינתיים שום קיצור עוד לא קרה.

אנונימי/ת
07.10.2022, 09:16

לפני זה נחזה כנראה בביאת המשיח

אנונימי/ת
07.10.2022, 11:51

הכיוון של איוש על ידי אנשי רפואה דחופה הוא נכון, אבל כל עוד הנהלות בתי החולים ימשיכו למעודד אשפוז כאינסנטיב כלכלי, המחלקות ימשיכו להתמלא ואיכות הטיפול בבית החולים תרד. המלרדים הפכו לחצר האחורית של הרפואה הקהילתית הכושלת.

אנונימי/ת
19.10.2022, 09:05

לא חושב שעידוד אישפוזים הוא הבעיה של המלר"דים.
מלר"ד צריך לסנן את החולים ל:
1. לא צורך בירור באישפוז - הביתה.
2. החמרה במצב רפואי - טיפול ראשוני דחוף (אם צריך) והעברה למחלקה להמשך בירור וטיפול באישפוז.
3. דורש ניתוח דחוף.
4. מצב לא ברור אל יתכן ויזדקק לניתוח - הולך למחלקה.

כל הבירורים צריכים להיות במחלקות!
במחלקה צריך להעשות הבירור והטיפול ולאחריו החלטה על המשך אישפוז או שיחרור לטיפול בקהילה.
היום כל ההשגחות והבירורים נעשים במיון לפני האישפוז ותוקעות את המיון עם עומס בלתי נסבל.

אתה צודק!
מסכים עם כל הנאמר בתגובה

כול פתרון ראוי ובתנאי שלא יפגעו להם ב:
1. מספר הערבים והלילות שיהיו חייבים להיות מחוץ לבית לא יגדל. כי לפי 8-12 שעות למשמרת הדרישות להיות בבי"ח יעלו עס 15-20 בחודש. יחייב תוספת כוח אדם רופאים ניכרת.
2. ששכרם לא יפגע מכפי שהוא היום.
3. שמשך ההתמחות לא תיפגע
4. שההפקדות לפנסיה לא יפגעו
5. שאיכות ההתמחות לא תיפגע
6. שלא יחיבו מומחים לעשות תורנויות יותר ממה שהם מסכימים לעשות היום
7. שיוסיפו מספיק תקנים למערכת הבריאות
8. שהתנאים יחתמו מול הר"י במסגרת הסכם קיבוצי הקרוב.
להבנתי אלא צריכים להיות תנאי מינימום.

אנונימי/ת
19.10.2022, 08:43

הצעד הזה מבורך במטרה לשפר את תנאי ההתמחות במלר"ד ולמשוך יותר מתמחים.
אבל היום תקני המלר"דים הולכים למחלקות הכירורגיות, הפנימיות והאורטופדיות בתמורה לאיוש מלר"ד בלילה.
כל עוד זה ימשך, וכל עוד לא יחייבו את בתי החולים לעשות מיון אחוד, לא תהיה רפואה דחופה איכותית בארץ!

כיום החולים מטפלים טיפול גרוע כאשר כל רופא תחומי רואה את החולה רק ב-tunnel vision שלו בלבד. חולים שאינם שייכים לדיסיפלינה אליה שודכו בטריאז' נופלים בין הכסאות ונתקעים שעות במיון ללא טיפול (לפעמים במקרים דחופים).
נוסף על כך, הפיצול במיונים גורם לכך שהמלר"דיסטים תופסים את עצמם ואת המתמחים שלהם כרופאים פנימיים בלבד ואינם מתמודדים או נחשפים למקרים כירורגיים ואורטופדיים. התוצאה היא שאיכות ההתמחות נמוכה.