ישראל במלחמה

הר"י: מתמחים בשירות מילואים מעל 45 יום יידרשו להאריך התמחותם

הודעת הר"י למתמחים בשירות מילואים כוללת גם את דחיית מועדי הבחינות הקרובות | מרשם: "צריך לגנוז את ההודעה הזאת - בחירה אומללה בזמן שהרופאים מסכנים את חייהם למען המדינה"

חיילי מילואים בגולן. צילום: מיכאל גלעדי/ פלאש 90

המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית הודיעה במכתב שהפיצה בשבוע שעבר כי תכיר רק ב-45 ימי מילואים לצורך פז"מ ההתמחות. בארגון הרופאים המתמחים מרשם ארגון המתמחים מרשם הגיבו בזעם: "המכתב שערורייתי ומנותק".

משמעות הודעת הר"י היא שמתמחים שמשרתים במילואים יותר מ-45 יום השנה יידרשו להאריך את משך התמחותם כתוצאה מהשירות. מדובר באלפי מתמחים שגויסו, חלקם כבר שירתו במילואים השנה, כך שמילואים שיתמשכו יותר מ-45 יום אינם תרחיש בלתי סביר.

בארגון המתמחים מרשם מסרו בתגובה: "המכתב שערורייתי ומנותק. כל אמירה שלא מחזקת את הכוחות הפועלים בשטח היא כזו, ואין לנו אלא להצטער עמוקות על הבחירה האומללה להוציא מכתב שכזה בזמן שהרופאות והרופאים השאירו משפחות מאחור תוך סיכון חייהם למען המדינה".

ההסתדרות הרפואית פרסמה את המכתב בעקבות פניות שהתקבלו מרופאים מתמחים שביקשו לברר לגבי השפעת השירות במילואים על השלמת חובות ההתמחות.

המכתב נפתח בהכרה במחיר הכבד שמוטל על מערכת הבריאות ועל המתמחים בתוכה: "כפי שאתם ודאי נוכחים בשטח, המציאות הקשה מנשוא בה אנו מצויים בימים אלה היא בעלת השפעה ישירה על מערכת הבריאות, עליכם ציבור המתמחות והמתמחים הנדרשים לכוחות פיזיים ומנטליים יוצאי דופן ולהתגייסות מוגברת לטובת הנפגעים והפצועים שמגיעים לטיפול. רבים מן הרופאים עוסקים בטיפול בפצועים ו/או התגייסו למילואים ו/או מתמודדים עם אובדן אישי של בני משפחה והבית או נפגעו בעצמם באירועים האחרונים'', נכתב.

עוד נמסר בהודעת הר"י כי הוחלט על דחיית בחינות שלב ב' שהיו אמורות להתקיים בחודשים אוקטובר-נובמבר וכן על דחיית הבחינות במקצועות העל שהיו אמורות להתקיים בדצמבר-ינואר.

בנוסף, במידה שנדרש ובאופן חריג, אושרה למנהלי המחלקות העברת מתמחים מרוטציות ומדעי יסוד לצורך עבודה במחלקות האם שבהן הם מתמחים. "מתמחה שנאלץ לקטוע את הרוטציה או את תקופת מדעי היסוד ולחזור למחלקת האם בשל המצב, ישלים את יתר תקופת הרוטציה/מדעי היסוד מיד כשמתאפשר", צוין.

בהתייחסות לשירות המילואים נכתב כי "מתמחים ומתמחות שנקראו לשירות מילואים, תקופות מילואים של עד 45 יום תוכרנה לטובת פז"מ ההתמחות ואין צורך להשלימן. תקופות מילואים שנלקחו במהלך עבודה במחלקת האם תוכרנה במלואן. תקופות מילואים שנלקחו במהלך רוטציה/ מדעי היסוד תוכרנה עד לגובה שליש מהתקופה".

בהר"י מדגישים כי "נפעל על מנת שהימים הקשים מאוד שעוברים על כולנו לא יפגעו במהלך ההתמחות".

ד"ר ריי ביטון, העומדת בראש ארגון מרשם, מסרה  כי בעקבות עשרות פניות של מתמחים במילואים שוחחו ראשי הארגון עם נציגי המועצה המדעית בהר"י. "הבאנו בפני ראש המועצה המדעית ונציגיה את הקולות מהשטח, והדגשנו הר"י והמועצה המדעית צריכים לגנוז את המכתב הזה ולהעלים אותו, כאילו לא יצא מעולם!".

מהר"י נמסר: "הנוהל המקובל כיום הוא עד 45 ימי מילואים הנחשבים להתמחות. איננו יודעים על כמה ימי מילואים יהיה מדובר ויש חשיבות עצומה לאיזון הנכון בין ההבנה לצו 8 לבין איכות ההכשרה. נשיאות המועצה המדעית תקיים דיון בנושא תוך התחשבות מירבית ברופאים המתמחים לצד איכות ההתמחות".

נושאים קשורים:  ההסתדרות הרפואית,  רופאים במילואים,  התמחות,  חדשות,  ישראל במלחמה,  ד"ר ריי ביטון,  ארגון מרשם,  רופאים מתמחים
תגובות
אנונימי/ת
25.10.2023, 19:05

פשוט חוצפה.
מתמחות רשאיות לצאת פעמיים לחופשת לידה בזמן התמחות.
זה גם משך זמן ארוך יותר
זו גם תקופה בה הן לא עוסקות ברפואה (בניגוד לרופאים במילואים שרובם משרתים כרופאים)
וגם בניגוד לשירות מילואים שנעשה ביוזמת המדינה , הריון זה מבחירה ופעמים רבות מתוכנן לתקופת ההתמחות.

בלי קשר לחופשות לידה. ההודעה מיותרת לחלוטין בתקופה קשה זו , והתוצאה היחידה שלה תהיה פגיעה במוטיבציה של המתמחים

25.10.2023, 19:24

שלום , לאחר ברור שלי עם פרופ' ציון חגי , תקופת המילואים תוכר . נשיאות הרי תתכנס ותקבע זאת בתקנון . אף מגוייס לא צריך להטריד עצמו בנושא זה כיום .
אין סיבה שגם נושא זה יהיה בסיס להתנגחות בין הרי ובין מרשם .
לא יקום ולא יהיה
לכל המגוייסים לכו לשלום ושובו לשלום במהרה.
ד"ר אורי סגול , יו"ר אגוד גסטרואנטרולוגיה

אנונימי/ת
25.10.2023, 19:43

מקווה מאוד שדברי ד"ר סגול מייצגים את המציאות. אחרת שערוריה. אי שיוון מוחלט בין התורמים למדינה לבין הציבורים המשתמטים. שלא יקשקשו על איכות ההכשרה (כל עוד מדובר במספר ימים כמו חופשת לידה, שהיא תקדים להעדרות ארוכה)

25.10.2023, 19:54

הודעה מבישה של המועצה המדעית. הם יוצאים למילואים ואין פרופורציה.
הזמן התמחות נשים בהריון בצדק. יכולות ללדת פעמיים עם 3 חודשים חופשת לידה. הן רופאות פחות טובות? לא. אז אנא הפעילו את השכל הישר

אנונימי/ת
25.10.2023, 20:40

הר"י במיטבה..

25.10.2023, 21:11

אם הידיעה הזאת נכונה היא שערורייתית וחסרת רגישות מבחינת התוכן והטיימינג. אני רוצה לקוות שהיא מופרכת.

אנונימי/ת
26.10.2023, 21:49

בושה. כאילו יחסר חודש הכשרה כשההתמחויות בישראל ממילא ארוכות מדי. שיודיעו שזה יתקזז מאיזה אלקטיב מטופש או ממדעי יסוד.

27.10.2023, 08:48

בתקופת מלחמת יום הכיפורים שרתתי במילואים במשך חצי שנה

27.10.2023, 08:51

בתקופת מלחמת יום הכיפורים שרתתי במילואים במשך חצי שנה, עד לסיום הכשרת צבא סדיר חדש, והר"י הכירה בתקופה זו כחלק מההתמחות.

28.10.2023, 23:24

רפואה צבאית צריכה להיות מוכרת כמו כל רפואה אחרת ואין לפגוע ברופאים המשרתים בצה"ל. ההפך הוא הנכון .