חדשות

הגלולה שעוקבת אחרי קצב הנשימה והלב מהמעיים

חוקרים אמריקאים פיתחו מכשיר אלחוטי בגודל קפסולת ויטמין הניטל פומית, מנטר את פעילות הריאות ופעימות הלב ויכול להתריע על דום נשימה

vitals-monitoring. מכשיר בגודל גלולה מנטר את הנשימה מהמעיים

מדענים מציגים מכשיר חדש בגודל גלולה שיכול לנטר סימני נשימה וקצב לב מתוך הגוף. הגלולה "ניטור חיוני", vitals-monitoring (VM), שניטלת פומית, עוקבת אחרי תנודות קטנות בגוף הקשורות לפעילות הריאות ולפעימות הלב ויכולה לזהות אם אדם מפסיק לנשום, מה שמאפשר קבלת מידע בזמן אמת בחולי לב, ריאות ובמצבי דום נשימה ועוד. כך דווח בכתב העת Cell Device.

מכשירים לבליעה קלים יותר לשימוש כיוון שהם אינם דורשים הליך כירורגי, בניגוד לשתלים כמו קוצבי לב. "היכולת להקל על האבחון ולנטר מצבים רבים מבלי להגיע לבית חולים ולהיות מחובר למכשירים יכולה לספק למטופלים גישה קלה יותר לטיפול רפואי ולתמוך בטיפול", אמר החוקר הראשי פרופ' ג'ובאני טרוורסו מהמחלקה להנדסת מכונות במכון מסצ'וסטס וגסטרואנטרולוג בבית החולים Brigham and Women's בבוסטון.

גלולת ה-VM היא למעשה מכשיר אלחוטי בגודל קפסולת ויטמין הניתן לבליעה, שעושה שימוש בתצורה מותאמת אישית של מעגלים משולבים וחיישנים אלקטרוניים למדידות בליסטיות מתוך מערכת העיכול. תנועת הבטן נמדדת במהלך הנשימה באמצעות מד תאוצה.

החוקרים שמו את הגלולה בבטנם של חזירים מורדמים ולאחר מכן ניתנה להם מנת פנטניל שגרמה להם להפסיק לנשום, בדומה למה שקורה לבני אדם כשהם נוטלים מנת יתר. הגלולה מדדה את קצב הנשימה של החזירים והתריעה בפני החוקרים בעת הצורך.

מבנה הגלולה ואפיון פרה-קליני בבעלי חיים. מקור: Cell Device

גלולת VM עברה גם בדיקות אנושיות על ידי אנשים שסובלים מדום נשימה בשינה, מצב שקשה לאבחן מחוץ למעבדה שבה הנשימה וקצב הלב מנוטרים.

בניסוי שנעשה על ידי חוקרים באוניברסיטת מערב וירג'יניה, עשרה חולים עם דום נשימה בשינה בלעו את הגלולה, המכשיר זיהה מתי נשימתם נעצרה וניטר את קצב הנשימה בדיוק של 93% ואת קצב הלב בדיוק של 96% לפחות.

הגירסה הנוכחית של גלולת ה-VM שוהה בגוף במשך יום, אך פרופ' טרוורסו מסר כי ניתן לבצע שינויים שיאפשרו ניטור ארוך טווח באמצעותה.

נושאים קשורים:  דום נשימה,  ניטור קצב לב,  חדשות,  טכנולוגיה רפואית
תגובות