חדשות

האם ההרה לא התחסנה לשעלת והתינוק נפטר

תינוק שפיתח תסמינים לשעלת בגיל 5 שבועות, כשבוע לפני המועד שבו ניתן לקבל את החיסון, נפטר מסיבוכי המחלה | שיעור השעלת בישראל השנה גבוה פי 12 יותר מהתקופה המקבילה אשתקד

חיסון נשים בהריון (צילום: אילוסטרציה)
חיסון נשים בהריון (צילום: אילוסטרציה)

תינוק בן כחודשיים ממחוז ירושלים נפטר משעלת לפני כשבוע לאחר שחלה בהיותו בן חמישה שבועות.

התינוק פונה לבית החולים הדסה עין כרם לפני כחודש במצב קשה מאוד כשהוא לא יציב ומערכות גופו בתפקוד ירוד ביותר. בסוף השבוע (ה') נקבע מותו לאחר חודש של אשפוז ביחידה לטיפול נמרץ ילדים ומאמצים אינטנסיביים להצילו, לרבות חיבורו למכשיר האקמו.

התינוק פיתח תסמינים למחלה בגיל חמישה שבועות, כשבוע לפני הגיל המוקדם ביותר שבו ניתן לקבל את החיסון, ונפטר מסיבוכי המחלה. חקירה אפידמיולוגית העלתה כי אמו של התינוק לא התחסנה בהריון והמקרה דווח ללשכת הבריאות המחוזית.

בספטמבר האחרון דיווח משרד הבריאות כי שיעור ההדבקות בשעלת בישראל השנה גבוה פי 12 יותר מהתקופה המקבילה אשתקד. במכתב שנשלח מהמחלקה לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות לרופאי המחוזות נכתב כי "בישראל ישנה מחזוריות במגמת התפרצויות השעלת. בכל ארבע עד חמש שנים אנו עדים לעלייה בתחלואה". בשנת 2015 עמד מספר מקרי השעלת בישראל על 3,905. ההתפרצות האחרונה של השעלת בישראל היתה בשנת 2019, אז היו 1,314 מקרים.

ההדבקה בשעלת גבוהה בעיקר באזורים של אוכלוסיה צפופה עם שיעורים נמוכים של קבלת חיסוני השגרה. התחלואה המשמעותית ביותר ומרבית האשפוזים הם בקרב תינוקות לא מחוסנים בני פחות מחצי שנה.

החיסון שניתן לתינוקות החל מגיל שישה שבועות נותן הגנה נגד מספר מחלות, כולל שעלת ופוליו. המשרד ממליץ על מתן חיסון לנשים בשליש השלישי להריון, שמאפשר לאישה ההרה לפתח נוגדנים לשעלת ברמה גבוהה ולהעבירם דרך השליה לעובר ברחמה, וכך להעניק לתינוק הנולד הגנה עד שהוא יוכל לקבל את החיסון בעצמו.

עלייה במחלות בדרכי הנשימה בארה"ב הובילה את מרכזי הבריאות המרכזיים בחוף המזרחי ובעיקר באזור פילדלפיה לדרוש עטיית מסכות זמניות החל מיום ה' האחרון ולפחות לשבועיים הקרובים, עקב עלייה בשיעור החולים בקורונה, שפעת ודלקות בדרכי הנשימה בשל הנגיף RSV. כל החולים, העובדים, הצוות הרפואי והמבקרים נדרשים ללבוש מסיכות באזורים קליניים ומשותפים.

נושאים קשורים:  שעלת,  חדשות,  חיסונים,  תמותה
תגובות